> Onze selectiecriteria

'Wat is herbruikbaar en wat niet?

Wat kan ik naar de Kringloopwinkel Reset brengen en wat niet?'

> ALGEMEEN: goederen/materiaal zonder defecten en in complete staat:

  • Kwalitatieve meubelen (zetels, kasten, eet- en slaapkamers, stoelen, tuinmeubelen,… zonder beschadigingen)

  • Propere en niet-beschadigde kledij, woningtextiel, bedden- en linnengoed, lederwaren (v.b. schoenen, handtassen…)

  • Alle elektrische toestellen (ook wat niet hersteld kan worden wordt ingezameld in opdracht van  Recupel)

  • Nog bruikbare en niet-beschadigde huisraad, servies, keukengerei

  • Boeken, dvd's, cd's, vinylplaten, games..

  • Speelgoed in complete staat

  •  Schilderijen, kaders, spiegels, vazen, decoratie, bloempotten

  • Sport- , hobby- en campingartikelen enz..

  • Alle fietsen en fietsonderdelen, kinderwagens, rolstoelen, skateboards…

  • Gereedschappen, bouwmaterialen, doe het zelf goederen

  • Autozitjes en maxi-cosi’s met een ECE keurmerk en in zeer goede staat.

> Soms moeten we om diverse redenen extra streng zijn en daarom spullen weigeren

  • Beschadigde, gescheurde, vuile, versleten of onvolledige spullen moeten naar het recyclagepark, want zijn niet herbruikbaar:

    • Onvolledige items is zoals een kast waarvan een lade ontbreekt, een speelgoeddoos zonder pionnen, puzzels met een ontbrekend stukje, losse kussens van een zetel,…

    • Onhygiënische spullen  door vuil, vocht, schimmel,… v.b.: matras met vlekken, vochtige kleding, gebruikt sanitair, beddenbakken met springveren,...

    • Wij hebben geen hersteldienst: geen spullen die ingrijpende inspanningen of handelingen vragen om hergebruikt te kunnen worden

    • Verpakkingsmaterialen van levensmiddelen vb lege ijsdozen, botervlootjes, wasmiddelbidons, yoghurtpotjes
       

  • Spullen die we niet mogen verkopen, bij wet, ter bescherming van de veiligheid/gezondheid:

    • Wapens

    • Motorvoertuigen, Motorvoertuigen, aanhangwagens, boten..

    • Industriële zonnebanken

    • Klein gevaarlijk afval (verf, inkt, autobanden, asbesthoudende goederen,...)

    • Etenswaren, dranken en andere producten met een houdbaarheidsdatum

    • Vuurwerk, wensballonnen

    • Ski’s, snowboarden, plezierbootjes, motorhelmen, skibotten..

    • Waterbedden, grote plastieken (of opblaasbare) zwembaden kunnen we niet testen en worden daardoor niet aangenomen

    • Cosmetische producten

    • Allerlei gastoestellen

    • TL lampen
       

  • Spullen die we niet verkopen, omdat bij wet verboden, ter bescherming van bedreigde diersoorten: Ivoor, opgezette beschermde dieren enz...
     

  • Videobanden en pc-spellen die we niet kunnen testen
     

  • Spullen die we niet verkopen, omdat bij wet verboden, omwille van privacy, intellectuele eigendom: gekopieerde video's, audiocassetten, cd’s, dvd’s, namaakproducten
     

  • Spullen die te groot en/of te zwaar zijn om met 2 personen te hanteren, v.b.: een zware piano, groot wandmeubel van meer dan 3.5m breed
     

  • Spullen die niet op de gelijkvloerse verdieping staan (bij ophalingen)
     

  • Alle grote, demonteerbare spullen die niet gedemonteerd zijn zoals bedden, kleerkasten, …
     

  • Aanstootgevende materialen; racistisch of pornografisch materiaal

  • Batterijen en accu’s en generatoren
     

  • Brandblusapparaten waar de vervaldatum bereikt is
     

  • Rolstoelen op maat gemaakt

> Waar kan ik terecht met de geweigerde spullen?

  • Zoek een andere afnemer, wat niet herbruikbaar is voor de Kringloopwinkel is uitzonderlijk nog bruikbaar voor anderen. Vraag bij je vrienden, buren, verenigingen of zij uw spullen een bestemming kunnen geven.
     

  • Breng je spullen naar het recyclagepark. Sommige spullen kan je gratis achterlaten, andere spullen kan je storten tegen betaling. De kringloopwinkel moet voor deze spullen ook hetzelfde bedrag betalen als ze naar het recyclagepark gebracht moeten worden.

> Wat bij twijfel, wie kan ik hiervoor aanspreken

Onze medewerkers zijn opgeleid om de goederen die wij niet kunnen of mogen aannemen te herkennen. Twijfelt u toch aan de beslissing van onze medewerkers? Neem dan contact op met de betrokken winkel.
Deze zal samen met jou een oplossing proberen uit te werken.


Vergissen is menselijk, vriendelijk zijn ook!